Żółte tablice dodają prestiżu – temu nie da się zaprzeczyć. Zadbany, zabytkowy wóz zwraca uwagę i generuje okazję do rozmów i… zarobku. Nie musi być wcale taki stary — youngtimery cieszą się obecnie ogromną popularnością. Jeśli pragniesz w swoim garażu trzymać naprawdę stylowy samochód używany z USA, dowiedz się, jak zarejestrować auto jako zabytek.Rejestracja pojazdu zabytkowego niesie ze sobą wiele korzyści. Przegląd wykonany przed wpisem do rejestru jest bezterminowy, o ile nie wykorzystujesz auta do zarobkowego przewozu osób. Z takich usług korzystają choćby pary młode w drodze do kościoła, chętnie wybierając wśród modeli starych samochodów amerykańskich. Ubezpieczenie pojazdu możesz opłacać terminowo, na miesiąc lub kilka. Niektórzy ubezpieczyciele oferują też zniżki dla właścicieli zabytków.
Importując samochód z USA lub Wielkiej Brytanii nie musisz przystosowywać go do polskich wymogów technicznych. Konserwator zabytków nakłada też pewne ograniczenia. Bez jego zgody nie zmienisz koloru karoserii i zostaniesz zobowiązany do szczególnego chronienia auta przed kradzieżą i zniszczeniem. Niemożliwy jest też powrót do białych tablic — raz zarejestrowany samochód nosi miano zabytku już na zawsze.
Spis treści
Jakie auto możesz zarejestrować jako zabytek?
Pojazd musi spełniać pewne wymagania. Aby zarejestrować samochód jako zabytkowy:
- musi on być starszy niż 25 lat,
- powinno upłynąć 15 lat od zakończenia jego produkcji,
- 75% jego części powinno być oryginalne,
- jeśli pojazd jest młodszy niż 25 lat, powinien wyróżniać się unikalnością ze względu na wyjątkowe rozwiązania konstrukcyjne czy jednostkową produkcję. Może to być np. samochód związany z ważnym wydarzeniem sportowym, oryginalnie wykonany bądź odtworzony według dawnej technologii.
Jeśli nie masz pewności, czy Twoje auto zasługuje na żółte tablice, zapytaj konserwatora zabytków. Ten rozwieje wszelkie wątpliwości, nim przystąpisz do procesu rejestracji.
Procedura – krok po kroku
Zaopatrz się w dokument potwierdzający własność – może być to umowa kupna-sprzedaży czy faktura VAT. Jeśli już go masz, możesz zaczynać proces rejestracji pojazdu.
Krok pierwszy: biała karta
Karta ewidencyjna powinna zostać wykonana w trzech egzemplarzach i dostarczona do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (lub jego delegatury) wraz z wnioskiem o wpisanie pojazdu do wojewódzkiej kartoteki ewidencji zabytków techniki. Możesz sporządzić ją sam lub korzystając z usług rzeczoznawcy (listę rekomendowanych osób znajdziesz na stronach Ministerstwa Kultury). Wykonanie takiego dokumentu kosztuje wtedy kilkaset złotych — masz jednak pewność, że został spisany prawidłowo.
Biała karta zawiera nie tylko dane techniczne pojazdu mającego stać się zabytkiem, ale też opisy historyczne marki i modelu, zdjęcia samochodu, udziału oryginalnych części w rejestrowanym egzemplarzu. To bardzo szczegółowy formularz. Jedna z jego kopii zostaje przesłana do Narodowego Instytutu Dziedzictwa w Warszawie, a druga zwrócona właścicielowi samochodu.
Krok drugi: decyzja konserwatora
Jeśli Twoje auto spełniło wszelkie wymagania dotyczące rejestracji, konserwator wydaje pozytywną decyzję. Na dowód otrzymujesz zaświadczenie, które będzie potrzebne podczas przeglądu rejestracyjnego.
Krok trzeci: stacja diagnostyczna
Aby zarejestrować samochód jako zabytek, konieczne jest również wykonanie przeglądu. W tym celu musisz udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów, gdzie zostanie zrobione badanie techniczne. Diagnosta ocenia, czy można dopuścić auto do ruchu bez ograniczeń. Jeśli są w nim przestarzałe elementy, które zmniejszają zakres bezpiecznego funkcjonowania na drogach, w zaświadczeniu zostaną wpisane zasady jego użytkowania. Może to być na przykład ograniczenie dopuszczalnej prędkości, z którą może się poruszać.
Podsumowanie
Zwieńczeniem procedury rejestracyjnej auta na zabytek jest wizyta w miejscowym Wydziale Komunikacji z kompletem dokumentów, które zebrałeś do tej pory. Będą to: dowód własności, osobisty właściciela pojazdu, rejestracyjny (z tłumaczeniem, jeśli dotyczy samochodu spoza granic Polski), decyzja konserwatora, zaświadczenie ze stacji kontroli pojazdów oraz tablice rejestracyjne. Od tego momentu Twój samochód może być uznawany za zabytkowy — gratulacje!