Sprowadzenie samochodu z USA ma kilka podstawowych zalet. W zależności od modelu i typu pojazdu, którego szukasz, możesz zaoszczędzić sporo pieniędzy na zakupie. Największe różnice widać w przypadku marek luksusowych oraz sportowych. Rynek jest bardzo duży, a więc znacznie łatwiej możesz znaleźć auto, które przypadnie Ci do gustu np. stare samochody amerykańskie. Dodatkowo za oceanem produkowane są pojazdy, których na próżno szukać w Europie. Jednak ściągniecie samochodu z Ameryki, jest dosyć skomplikowane, warto więc związane z tym sprawy powierzyć specjalistom, którzy zajmują się tym na co dzień. Z dalszej części artykułu dowiesz się, m.in. jak wygląda procedura importu i na co trzeba zwrócić szczególną uwagę. Sprawdź koniecznie!
Spis treści
Co to znaczy nowe auto?
Zanim jednak wyjaśnimy, jak wyglądają formalności związane ze sprowadzaniem samochodu do Polski, wyjaśnimy pojęcie nowego auta. Zgodnie z przyjętą w prawie polskim definicją jest to taki pojazd, która ma mniej niż 6 miesięcy, licząc od daty pierwszej rejestracji lub poniżej 6 tys. kilometrów przebiegu. Zatem może się okazać, że kilkuletnie auto z niewielkim kilometrażem zostanie uznane przez polski urząd za nowe. Jest to bardzo ważne przede wszystkim w kontekście obligatoryjnego przy imporcie podatku VAT.
Znajdź swój wymarzony model
Przed podjęciem decyzji o zakupie konkretnego modelu, należy sprawdzić, jakie są różnice w cenie samochodów w Polsce i USA. Polityka koncernów motoryzacyjnych jest naprawdę różna, a to oznacza, że sprowadzenie jednego pojazdu może być bardzo opłacalne, a innego już mniej. Wybrane przez klienta auto najczęściej pochodzi z licytacji udostępnionej na amerykańskim portalu aukcyjnym lub z ubezpieczalni. Dzięki temu można uzyskać bardzo korzystną cenę, a także znana jest dokładna historia pojazdu. Po zakupie samochód zostaje przetransportowany na statek, którym płynie np. do niemieckiego portu Bremerhaven.
Gdzie należy zapłacić VAT i cło?
W krajach Unii Europejskiej stawki podatku VAT są zróżnicowane: w Polsce wynosi on 23% (co do zasady), a w Niemczech 19%. W przypadku używanych aut z USA sprawa jest prosta – osoby prywatne, które nie są płatnikami VAT, nie muszą opłacać podatku od wartości dodanej. Jednak, gdy import dotyczy nowych aut, sytuacja wygląda już inaczej. Należny podatek należy zapłacić w kraju, w którym auto będzie zarejestrowane, nawet jeśli niemiecki urząd już go zainkasował. Co zatem trzeba zrobić, aby uniknąć podwójnego opodatkowania? Najlepszym rozwiązaniem jest odprawa tranzytowa-T1. Polega ona na tym, że w Niemczech ponosisz tylko opłaty związane z rozpakowaniem kontenera. Następnie auto należy przewieźć do Polski w celu dokonania pełnej odprawy celnej.
Ile to wszystko kosztuje?
W dużym skrócie procedura związana z odprawą celną w Polsce wygląda następująco:
- właściwy urząd pobiera cło w wysokości 10% od wartości pojazdu,
- w dalszej kolejności należy zapłacić akcyzę, która różni się w zależności od tego, jaka jest pojemność silnika w samochodzie. W przypadku jednostek napędowych do 2 l wynosi ona 3,1%, a powyżej dwóch – 18,7% od wartości pojazdu i naliczonego cła,
- następnie od wartości auta powiększonej o cło oraz akcyzę należy zapłacić podatek VAT w wysokości 23%,
- na końcu trzeba jeszcze uiścić opłatę recyklingową.
Opisany przypadek dotyczy zakupu auta przez osobę prywatną. W przypadku nabycia samochodu na firmę podatek VAT płaci się w Polsce niezależnie od tego, w jakim kraju została przeprowadzona odprawa celna.
Załatwimy za Ciebie wszelkie formalności
Sprowadzenie samochodu z Ameryki to bardzo skomplikowany proces. Nie miej jednak obaw – nasza firma ma bardzo duże doświadczenie w tego rodzaju czynnościach i dokładamy wszelkich starań, aby import aut z USA przebiegał sprawnie i bezpiecznie. Zajmujemy się wszystkimi formalnościami – począwszy od kupna wskazanego przez Ciebie modelu przez sprowadzenie pojazdu do Polski, aż po oclenie i rejestrację w kraju. Skorzystaj z naszej oferty! Proponujemy Ci zarówno nowe, jak i amerykańskie samochody używane, które możesz kupić w bardzo atrakcyjnej cenie.